Magneticweb blog

Wij zijn uw steun, partner en uw vriend. Reis met ons naar succes!

  • Home
    Home This is where you can find all the blog posts throughout the site.
  • Categories
    Categories Displays a list of categories from this blog.
  • Tags
    Tags Displays a list of tags that have been used in the blog.
  • Bloggers
    Bloggers Search for your favorite blogger from this site.
  • Team Blogs
    Team Blogs Find your favorite team blogs here.
  • Login
    Login Login form

Hoeveel kost een website?

by in Web
  • Font size: Larger Smaller
  • Hits: 3084
  • 0 Comments
  • Print
3084

De meest gestelde vraag die we van (potentiële of aanstaande) klanten krijgen is zeker en vast “hoeveel kost een website?” Dat is een ogenschijnlijk gemakkelijk vraag maar het antwoord is een stuk complexer.

Websites zijn meer een dienst dan een product. De dienst is de relatie die we met de klanten willen opbouwen, streven naar mooie, goed navigeerbare websites die meegroeien met je bedrijf. Geen product dat we als een pak waspoeder afgeven om er niet meer naar om te kijken.

Anderzijds zijn er wel enkele kosten die meer productgerelateerd zijn. Denk aan de kost van de domeinnaam (het webadres)de hosting (de server waarop je website draait) of het CMS-systeem. Het productgerelateerde deel van de website is zeker niet bepalend voor een hoge of lage kostprijs: hosting en domeinnaam kosten tussen 100€ en 200€ per jaar en het CMS-systemen waar wij mee werken, Joomla of Wordpress, zijn open source en gratis. Het werk is uiteraard niet gratis!

Factoren die de kostprijs van een website bepalen

De voornaamste factoren die de kostprijs van de website bepalen zijn de volgende:

   

  • Is er een huisstijl? Indien niet, dan moet die nog gemaakt of aangeleverd worden. Zonder adequate huisstijl beschikken we niet over kleuren, lettertypes en een stijl om mee te werken. Dus in feite treden we dan al buiten onze rol.  
  • Is er een algemene marketing strategie? Wat is het doel van de website? Wil je enkel vindbaar zijn met je contactgegevens en wat randinformatie, of wil je echt producten aanbieden? Een zogenaamde brochurewebsite, of een soort statische folder vertaald naar het web, met een homepagina, een over ons en een contactpagina is het gemakkelijkst op te zetten. Ook al zijn die websites klein, elk bedrijf moet op zijn minst over zo een website beschikken, kwestie van een hoop onnodige telefoons (“ben je open”, “wat is je btw-nummer”, “wat is je e-mailadres”) te besparen. Bij een brochurewebsite doe je niet mee aan de race om bovenaan te komen bij Google voor algemene zoektermen. Je gaat er daarentegen van uit dat als mensen je opzoeken, ze je al kennen. De updates zijn minimaal, neem maximaal 3 keer per jaar. De overweging of een CMS (zodat je zelf inhoud kan invoegen) nodig is moet zeker gemaakt worden. Een stap verder dan de brochurewebsites zijn er websites die meedoen bij de ranking van Google om leads binnen te halen. Deze websites moeten geoptimaliseerd worden met SEO (zoekmachineoptimalisatie), erwireframe moet voldoende inhoud op staan en deze inhoud moet regelmatig aangevuld worden. Eventueel wordt aanvullend ook budget uitgetrokken voor online advertenties om bezoekers naar de website te lokken. Een laatste groep websites zijn de websites waar ook producten aan de man worden gebracht, met winkelkarretjes, betalingsmogelijkheden, een back-office, de zogenaamde webshops. Het verschil in prijs tussen de brochurewebsite en de webshop is uiteraard groot.
  • Is er al nagedacht over de inhoud en de functionaliteit? Indien niet, dan moeten we een content strategie opzetten waarbij de verwachte inhoud in overeenstemming gebracht wordt met de blokken, menu’s en navigatiestructuur. Meestal maken we in deze fase wireframes op, waar we heel droog (zonder visuele opsmuk) de inhoud en de structuur van alle layouts weergeven.
  • Moet er een grafisch ontwerp op maat gemaakt worden? Indien ja, dan moeten we een graficus aan het werk zetten die met een tekenprogramma (zoals Photoshop, InDesign of Illustrator) een aantrekkelijk ontwerp maakt. De ontwerper in kwestie krijgt dan een korte briefing, volgend op de content strategie en de wireframes.
  • Moet de website gemakkelijk benaderbaar zijn op mobiel en tablet? Indien ja, dan maken we een responsive website. Een responsive website maken is een stuk moeilijker dan een website met vaste dimensies. Een responsive website schaalt mee met de breedte van het scherm in kwestie, zodat we rekening moeten houden met een heleboel breedtes. Een menu dat op een desktop scherm in de breedte staat bijvoorbeeld, moet op tablet een andere weergave krijgen, bijvoorbeeld het logo gecentreerd boven het menu in plaats van ernaast en op mobiel moeten we meestal een uitklapmenu uitwerken. Hier wordt de breuklijn gevormd tussen een echte stielman en de amateurs. Zonder de nodige ervaring kan niemand een degelijke responsive maatwerkwebsite uitwerken.

 

Ja, maar wat zijn de kosten van de website? Wat kiezen de mensen meestal?

De kostprijs van een website bepalen is dus niet gemakkelijk en afhankelijk van een heleboel factoren. Toch kunnen we enkele heel algemene groepen aflijnen. De groepen die wij gemaakt hebben door de keuzes van onze klanten.  

  • Goedkope website's: oftewel een website zonder CMS (beheersysteem) oftewel een CMS op basis van een thema
       
  • Gemiddelde website's: maatwerk op basis van content strategie, een ontwerp op maat en inbouwen in een CMS-systeem met de basis SEO-modules, responsive front-end webdesign. In dit segment vallen de meeste website die we maken.
       
  • Grote website: grote websites hebben meer maatwerkonderdelen. Bijvoorbeeld het inbouwen van Domain Access of een webshop.

 

 

Zie het niet als een kost maar als een bron van inkomsten!

Wat je website ook kost, wij doen er alles aan om je website winst te laten maken. Zie het niet als een kost maar als een bron van inkomsten!

Een website is één van de goedkoopste vormen van reclame die je kan maken. Een website is bijvoorbeeld veel gerichter dan een advertentie in een krant of magazine, het gaat ook veel langer mee.

Nog vragen?

Twijfel niet langer en contacteer ons vandaag nog op 092 25 52 66 of vul het contactformulier in. Want uw organisatie of bedrijf verdient het om te profiteren van de commerciële mogelijkheden die het internet biedt. Koop nu een goedkope website bij Magneticweb en verzeker uw bedrijf een schitterende toekomst! Magneticweb garandeert de beste kwaliteit voor de laagste prijs.

Samenvatting

 

Hoeveel kost een website?

De meest gestelde vraag die we van (potentiële of aanstaande) klanten krijgen is zeker en vast “hoeveel kost een website?” Dat is een ogenschijnlijk gemakkelijk vraag maar het antwoord is een stuk complexer. Wat je website ook kost, wij doen er alles aan om je website winst te laten maken. Zie het niet als een kost maar als een bron van inkomsten!

Geschreven door : Magneticweb
Uitgever: https://plus.google.com/+MagneticwebBe

 

MagneticwebWebsite laten maken door Magneticweb is de juiste keuze. Magneticweb bouwt uw website en web-applicatie met passie en met kennis van zaken want enkel met echt vakmanschap maakt een website vandaag het verschil.

0

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest dinsdag, 26 september 2017

Facebook

Google +

Twitter